Goede voornemens: vrolijk naar carrièretop

Posted by on Dec 29th, 2011 and filed under RECENT. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Gelukkige medewerkers produceren beter, zijn innovatiever en nou ja, gewoon vrolijker. Niets mis dus door te werken en daar ook nog vrolijk van te worden. Want je promotiekansen worden ook nog vergroot. Positief psycholoogg Shawn Achor verzorgde een gelukscursus op Harvard. En hij schreef net het boek Happiness Advantage over hoe je in zeven stappen geluk kunt omzetten in carrièrekansen:

(En klik hier voor bedrijven waar medewerkers het vrolijkst zijn…)

1. Geloof er in: je kunt niet zomaar blij gaan zitten zijn, maar het blijkt uit onderzoek dat positief gestemde werknemers meer werk verzetten, meer energie hebben, meer omzetten en minder vaak ziek zijn. Daarnaast krijgen ze ook nog eens vaak beter betaald. Om positiever te worden kun je mediteren, meer sporten, vakanties en andere leuke dingen inplannen en geld besteden aan uitjes in plaats van aan materiële zaken.

2. Zie werk niet als werk: mensen die hun werk als een roeping, een hobby of persoonlijke ontwikkeling zien, zijn vrolijker dan mensen die elke dag naar hun werk ‘moeten’. Dat kan al veranderen door je dagelijkse taken beter in te plannen en leuker te maken.

3. Oefenen, oefenen: wie zichzelf dwingt positief naar de dag en het werk te kijken, gaat daar op den duur vanzelf aan wennen. Begin met drie positieve, leerzame of vrolijke dingen te beschrijven in een dagboek. Op den duur weet je niet beter.

4. Leer van je fouten: wie inziet dat je van fouten kunt leren en daar positief mee omgaat, wordt vanzelf vrolijker en minder gestresst. Je voelt je daardoor meer in controle over je eigen leven.

5. Houd jezelf kleine doelen voor: wie te grote doelen najaagt, wordt zelden tevreden. Dus houd de doelen klein en haalbaar. Door kleine stappen te nemen, kom je er ook.

6. Vertrouw niet te veel op je eigen willpower: maar leer jezelf goede gewoontes aan. Niemand gaat uit zichzelf elke ochtend hardlopen. Denk er niet over na, zet je sportschoenen naast je bed en zorg dat je het jezelf daarin gemakkelijker maakt.

7. Zoek sociale steun: lach, groet, wees vriendelijk en geïnteresseerd in collega’s. Zoek juist vrienden en familie op als je gestresst bent, in plaats van nog meer tijd in je werk te stoppen. En nog gestresster te worden.

Share

Leave a Reply

Photo Gallery