Bizz: “dochters zijn de nieuwe zonen”

Posted by on Jul 28th, 2010 and filed under ONDERNEMEN, RECENT. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Dochters worden nog altijd gepasseerd als het gaat om het familiebedrijf. Dit blijkt uit een studie van RMIT University en accountancy-bedrijf MGI onder 5.000 ondernemingen in Australië. Maar 7 procent van de ondernemers betrekt dochters bij hun bedrijf. Zonen worden 5 keer vaker betrokken. Vrouwen bezitten ook slechts 11 procent van familiebedrijven. Bestuursvoorzitter van MGI Sue Prestney constateert dat er de afgelopen jaren zeer weinig is veranderd op dat vlak.

Vader en zoon2In Nederland zijn dochters als bedrijfsopvolgers sterker in opkomst. Bizz, een weblog voor ondernemers, kopte begin juli dat dochters ‘de nieuwe zonen’ zijn. Uit een studie over bedrijfsopvolging van onder meer Roberto Flören (hoogleraar familiebedrijven, Nyenrode) blijkt dat vaders beter kritiek van hun dochters verdragen dan van hun zonen. Ook accepteren ze van een dochter eerder een andere koers. Vaders voelen zich niet zo snel bedreigd door een dochter en waarderen hun oog voor harmonie binnen de familie. Hoe het zit tussen vrouwelijke ondernemers en hun zonen is nog niet uitgezocht.

Beeld: Glasseyes View

Share

Leave a Reply

Photo Gallery