Blijft IT een mannenwereld? Integendeel

Posted by on Nov 29th, 2013 and filed under OPINIE. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Door Caroline van der Beek

“Vrouwen in Zuid-Europa en Scandinavië zijn heus niet technisch slimmer, maar kiezen wel vaker voor een technische studie. Hier kunnen we in Nederland een voorbeeld aan nemen”, stelt headhunter Caroline van der Beek.

De IT-wereld zou een mannenwereld zijn. Slimme nerds die achter hun laptop schuilen en de hele dag bezig zijn met het programmeren van ingewikkelde, saaie algoritmes. Maar klopt dit beeld nog wel? En waarom zouden meer vrouwen geïnteresseerd moeten raken in IT? De IT-sector is nog altijd groeiende. In de komende jaren wordt er in Europa een tekort voorspeld van 700.000 professionals. Er zijn dus beroepskansen genoeg.

Grotere communicatieve vaardigheden
De IT-wereld is sterk in verandering. Waar bedrijven voorheen slimme nerds zochten, zijn ze nu op zoek naar de ‘nerd-plus’: IT’ers die technische én sterke communicatieve vaardigheden bezitten. Organisaties gaan steeds meer agile werken, een projectmatige werkwijze waarmee in een korte, overzichtelijke periode software wordt ontwikkeld. Deze werkwijze vraag grote zelfstandigheid en communicatieve vaardigheden van teams en teamleden. Werkgevers zijn op zoek naar een ‘andere soort’ IT’er.

Eerlijk is eerlijk, tot nu toe is de Nederlandse IT-sector inderdaad een echte mannenwereld. Dat heeft vooral met cultuur te maken. Meisjes kiezen vaak de studierichting die hun moeder heeft gevolgd zoals een alfa of gamma studie. Jongens volgen hun vaders keuze met een bèta studie. De generatie Nederlandse ouders uit de jaren zeventig en tachtig heeft nog vaak zo een traditionele verdeling. Vader is de techneut in huis; moeder werkt bijvoorbeeld in de zorg, als advocate of bedrijfspsycholoog. Dochters volgen hun moeders voorbeeld en vinden technische studies niet spannend klinken.

Leuk en baangarantie
Als je naar Zuid-Europese en Scandinavische landen kijkt, dan is de verhouding anders. Vrouwen zijn daar heus niet technisch slimmer, maar kiezen wel vaker voor een technische studie. Hier kunnen we in Nederland een voorbeeld aan nemen. Het is erg jammer dat we niet voldoende meisjes stimuleren om een bèta studie te volgen. Vrouwen zijn communicatief vaak beter en ze brengen ook andere inzichten mee. De succesverhalen uit Zuid- en Noord-Europa bewijzen ook dat vrouwen prima in staat zijn technische studies af te ronden.

Door jonge meisjes te laten zien dat techniek leuk en dynamisch is, kunnen we ze stimuleren om technische studies te volgen. Hiermee boren we een extra pool aan an toch al moeilijk te vinden kandidaten. Met het voorspelde tekort is dit een doelgroep waar bedrijven en opleidingsinstituten zich óók op moeten richten. Tegelijk zouden we moeders moeten aansporen om hun dochters te stimuleren om ook andere, dan de traditionele gekozen, studierichtingen te verkennen. IT is namelijk leuk en geeft baangarantie.

Caroline van der Beek is oprichter/eigenaar van High Potential Women, een executive search-bedrijf in de ICT-sector dat zich gericht het vergroten van diversiteit in teams en organisaties.

Follow CEO_ME on Twitter

CEO me! Handboek voor ambitieuze vrouwen – en mannen (3e druk alweer!)

“Knappe prestatie” en “niet het zoveelste boek over topvrouwen te zijn, maar juist een boek over ménsen” (Management Team)

“De auteurs hebben smeuïge verhalen boven water gekregen” en “onderhoudend en adviezen genoeg in dit boek”(NRC)

Benieuwd naar de persoonlijke inzichten, verhalen en beste carrièreadviezen van Nederlandse topmannen en topvrouwen?
Laat onder meer Jan Kalff, Mirjam Sijmons (ANWB), Pauline van der Meer Mohr (Erasmus), Karel Vuursteen en Caroline Princen (ABN Amro) je meenemen naar hun werkkamers en kijk de kunst af voor de tocht naar een topfunctie.

Bestel hier het boek. We berekenen binnen Nederland geen verzendkosten. Nieuwsgierig naar het verhaal achter CEO me? De schrijvers zijn te boeken voor (interactieve) lezingen. Stuur een mail naar sales@ceome.nl.

Share

Leave a Reply

Photo Gallery