Britse headhunters stellen eigen quotum in

Posted by on Jul 24th, 2011 and filed under LEIDERSCHAP, RECENT. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Een groep van twintig gerenommeerde headhunters in Londen heeft het plan gelanceerd om meer vrouwen aan te stellen in bedrijfsbesturen. Het gaat onder meer om Spencer Stuart and Zygos. Voortaan zal een derde van hun kandidaten voor bestuursfuncties bij 350 FTSE bedrijven vrouw zijn.

Het initiatief volgt op het rapport en de oproep van voormalig minister Lord Davies. Hij constateerde dat vrouwen zijn ondervertegenwoordigd aan de top. Davies riep headhunters op hun verantwoordelijkheid te nemen en hun opdrachtgevers voldoende vrouwelijk talent te presenteren.

Concrete plannen in september

Tegen 2015 zou volgens Davies een kwart van de besturen uit vrouwen moeten bestaan, nu is dat nog 12,5 procent. Davies is echter tegen quota. In september zullen de headhunters hun concrete stappen toelichten om hun zelfgestelde doel te bereiken.

In ieder geval een CEO ziet het helemaal niet zitten om meer vrouwen aan te nemen en te laten doorstromen. Simon Murray, CEO van Glencore, zei in The Guardian: “Pregnant ladies have nine months off. Do you think that means when I rush out, what I’m absolutely desperate to have is young women who are about to get married in my company, and that I really need them on board because I know they’re going to get pregnant and they’re going to go off for nine months?”

Nederlands initiatief

Op de website van Zygos wordt met trots het percentage vrouwen gemeld dat de headhunter heeft geplaatst: 34 procent in 2010. In Nederland zijn headhunters nog huiverig voor transparantie. Maar Egon Zehnder International bijvoorbeeld heeft in Nederland een programma opgezet om honderd talentvolle jonge vrouwen duurzaam te ondersteunen in hun carrière.

Voor executive search opdrachten richt de headhunter zich alleen op topfuncties, op kandidaten die al verder zijn dan de deelnemende vrouwen. De gedachte achter het initiatief is om vrouwen in de dertig met behulp van coaching te behoeden voor de ´Bermuda Driekhoek´waarin vrouwen die kinderen krijgen, vaak dreigen te ´verdwijnen´.

Belangrijke succesfactoren

Uit onderzoek van onder meer Egon Zehnder International komen vier belangrijke factoren voor de doorstroom van vrouwen in het bedrijfsleven:

1.Bedrijven moeten zich doelen stellen om talentvolle vrouwen te laten doorstromen en de resultaten van hun inspanningen meten.

2.Mannen moeten meer oog krijgen voor gelijkwaardigheid tussen man en vrouw, en zelf meer gebruik maken van flexibilisering om de taken thuis eerlijk te verdelen.

3.Vrouwen moeten hun lange termijn carrière beter plannen en meer uren willen maken om de top te bereiken.

4.Vereist is ook een cultuuromslag die de klassieke rolverdeling en beeldvorming over werkende vrouwen bijstelt.

 

Follow CEO_ME on Twitter

Share

Leave a Reply

Photo Gallery