CEO’s mogen reputatie zich aantrekken

Posted by on Jul 11th, 2011 and filed under COMMUNICEREN, LEIDERSCHAP. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Bestuursvoorzitters en directeuren vinden dat zij een belangrijke rol spelen bij reputatiemanagement; ze zijn immers eerst verantwoordelijke en boegbeeld van hun bedrijf. Toch worstelen zij met de balans tussen zelfprofilering en bescheidenheid die bij nieuw leiderschap zou horen.

Dominique Strauss-Kahn (linksonder) bracht schade toe aan de reputatie van het IMF.

Boer & Kroon ondervroeg twintig mannelijke bestuurders over hun visie op merk en reputatie en hun rol en verantwoordelijkheden daarbij. Voorzitters van RvB en algemeen directeuren die meewerkten, waren onder meer: Feike Sijbema (DSM), Gerrit Zalm (ABN Amro), Jan de Jong (NOS) en Robert Swaak (PWC).

De heren zeiden dat klanttevredenheid en “merkconform gedrag” volgens hen de grootste invloed heeft op de bedrijfsreputatie, gevolgd door relaties met stakeholders en de reputatie van de bedrijfstak.

CEO’s worden naast waardevermeerdering steeds vaker afgerekend op klant- en medewerkerstevredenheid, diversiteit en op het functioneren van de raad van bestuur. Toch zijn er maar een paar CEO’s die daadwerkelijk op reputatie en merk worden afgerekend door hun raad van commissarissen, die de prestatiedoelstellingen voor de CEO’s bepaalt.

Menig CEO zoekt nog naar de juiste balans tussen terughoudendheid en uitbundigheid in hun eigen profilering. “In ieder geval”, zo meent Boer & Croon, “is het begrip Celebrity CEO, dat in Nederland nooit gemeengoed  is geworden, definitief van tafel. De succesvolle CEO is een leider die in gepaste bescheidenheid achter de schermen de richting aangeeft en ervoor zorgt dat zijn organisatie zich op de juiste wijze ontwikkelt. Dat hij het boegbeeld van de onderneming is, accepteert iedere geïnterviewde CEO. Vaak is het geen gekozen rol, maar wordt de CEO simpelweg door de buitenwereld als eerstverantwoordelijke gezien en aangesproken. De getoonde bescheidenheid siert de Nederlandse CEO: hij voelt zich niet de verpersoonlijking van het bedrijf, maar slechts een passant die gedurende een bepaalde tijd een vooraanstaande rol voor het bedrijf mag vervullen.”

Volgens Boer & Croon zouden communicatiedirecteuren zich beter moeten inleven in de CEO en inzicht hebben in zijn leiderschapsstijl. Ze moeten de taal van de bestuurders moeten spreken: objectief, op feiten gebaseerd en met cijfers onderbouwd. “Pas dan krijgen merk en reputatie de plaats op de bestuursagenda die ze verdienen.”

Lees hier het volledige rapport.

Beeld: IMF

 

Follow CEO_ME on Twitter

Share

Leave a Reply

Photo Gallery