Nieuwe deskundige is een vrouw

Posted by on Jul 13th, 2011 and filed under COMMUNICEREN, RECENT. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Wie carrière wil maken, zorgt dat ze zichtbaar is. Dit moet natuurlijk vooral op het werk gebeuren met resultaten. Nog een manier om jezelf in the picture te spelen, is ingaan op interviewverzoeken van de media. Maar sommige deskundige vrouwen laten deze kans aan zich voorbij gaan, is mijn ervaring als journaliste. Jammer, en onnodig.

Interview vrouw Lynne FeatherstoneZe zeggen zichzelf niet deskundig genoeg te vinden (en verwijzen opmerkelijk vaak door naar een mannelijke collega). Of ze zeggen het te druk te hebben (en vervolgens maakt een mannelijke collega met veel plezier zijn agenda vrij). Door bescheidenheid en angst missen deze vrouwen de kans om ervaring op te doen met de media. Iets wat in een topcarrière goed van pas kan komen.

Volgens een recente peiling van de website Vrouwenindemedia.nl (onder 1.100 mannen en vrouwen) doen mannen vijf keer vaker hun verhaal in de media dan vrouwen. Volgens de respondenten ligt het probleem inderdaad deels bij de vrouwen zelf. Vrouwen zijn vaak te bescheiden of niet zichtbaar genoeg. Ook grijpen redacties soms te makkelijk naar oude vertrouwde namenlijstjes als ze een deskundige nodig hebben.

Driekwart van de Nederlanders vindt trouwens dat vrouwen vaker het woord moeten nemen. Of de rest vindt dat er al genoeg vrouwen aan bod komen of dat men liever geen vrouwelijke deskundige hoort of ziet, heeft de site niet gevraagd. De zet is aan vrouwen zelf – deskundigen en redacteuren.

Tips voor meer zichtbaarheid? Kijk hier.

Foto: Lynne Featherstone

Share

Leave a Reply

Photo Gallery