Feminisering positief voor innovatie

Posted by on May 15th, 2012 and filed under Het boek CEO me!. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Door Isrid van Geuns, consultant in fashion & retail

“Mam, wanneer ga je weer een onderbroekenwas doen?” Zo luidde de vraag van de oudste zoon van Lieke Vogels, directeur FaiRSupport, toen hij haar in de vroege ochtend belde toen zij al aanwezig was op het congres What’s going on in Retailing? Als hij me zo vroeg belt, zal het wel heel belangrijk zijn, dacht ze nog.

Mieke van Deursen, eigenaar en CEO van Shoeby Fashion, kreeg de ‘What’s going on in Retail’ Award uitgereikt van Jan Meerman de voorzitter van CBW-Mitex.

Lieke gaf daarmee de kick-of van het ‘Vrouwen in Retail Ontbijt’ dat om acht uur s’ ochtends voorafging aan het congres en waarvoor zij mij had uitgenodigd. Bovendien illustreerde zij hiermee op oh zo herkenbare wijze de multi-tasking agenda van de ambitieuze vrouwen in topfuncties.

Willemijn van Benthem, CEO me!

 

 

De ontbijtsessie stond in het teken van het boek CEO me, manual voor ambitieuze mannen en vrouwen, waarbij schrijfsters Mirjam van Immerzeel en Willemijn van Benthem met ons een paar verhalen, annekdotes en opmerkelijkheden deelden uit hun research. CEO is een unisex functie en in het boek komen dan ook mannelijke én vrouwelijke leiders aan het woord. Ik kan me voorstellen dat alleen al het lezen van deze voorbeelden al heel inspirerend is.

Dat de verschillende seksen in die top-posities niet zo veel van elkaar verschillen werd duidelijk toen de zaal moest raden of een bepaalde uitspraak door een man of een vrouw was gedaan. Ik ben wel van mening dat feminisering een zeer positieve invloed zal hebben op innovatie in de diverse industrieën en bedrijven de nodige verbondenheid kan brengen met hun medewerkers, hun leveranciers, klanten en ook branche-genoten.

Mirjam van Immerzeel, CEO me!

Om die feminisering te bewerkstellingen zouden vrouwen aan de top zich wat meer van hun vrouwelijke kant mogen laten zien en authentiek vrouwelijke waarden in zetten. Daarnaast is het aan de mannen om het vrouwelijke in een proces en in zichzelf te omarmen. Prachtige droom waaruit ik bruut werd wakker geschud door een constatering die de schrijfsters van het boek deden tijdens hun onderzoek. Zij stelden namelijk de vrouwelijke studenten van Nijenrode de vraag waarom ze voor deze specifieke opleiding hadden gekozen waarop een derde (1/3 !!) aangaf dat dit was om de juiste partner te vinden…..

Lees hier het hele verslag, met foto’s.

Tekst en foto’s: Isrid van Geuns, business consultant in mode en retail, en oprichter van IS Works.

Follow CEO_ME on Twitter

CEO me! Handboek voor ambitieuze vrouwen – en mannen is uit.

“Knappe prestatie” en “niet het zoveelste boek over topvrouwen te zijn, maar juist een boek over ménsen” (Management Team)

“De auteurs hebben smeuïge verhalen boven water gekregen” en “onderhoudend en adviezen genoeg in dit boek”(NRC)

Benieuwd naar de persoonlijke inzichten, verhalen en beste carrièreadviezen van Nederlandse topmannen en topvrouwen?
Laat onder meer Jan Kalff, Mirjam Sijmons (ANWB), Pauline van der Meer Mohr (Erasmus), Karel Vuursteen en Caroline Princen (ABN Amro) je meenemen naar hun werkkamers en kijk de kunst af voor de tocht naar een topfunctie.

Bestel hier het boek. We berekenen binnen Nederland geen verzendkosten.

Share

Leave a Reply

Photo Gallery