Gouden bergen lonken in Hong Kong en China

Posted by on Oct 2nd, 2013 and filed under ONDERNEMEN. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Dit zijn fragmenten uit een reportage in Management Team, nr 5 2013. Lees op MT.nl meer over ondernemerskansen.

In het verre oosten lonken de afvalbergen van China. De stormachtige consumptiespurt leidt tot gigantische vuilnisbelten. Kan het afvalprobleem in China Nederlandse ondernemers ook stinkend rijk maken? Handelsminister Lilianne Ploumen opende onlangs in Hong Kong en China enkele deuren.

‘Hong Kong is nog altijd een veilige springplank naar China.’ Zicht op Kowloon, Hong Kong.

Hong Kong heeft een probleem. Een probleem van zo’n 7 miljoen ton afval jaarlijks. Komend jaar bereikt de eerste van drie vuilstortplaatsen zijn maximale capaciteit. En dan? Dat is de vraag waarop Nederlandse ondernemers graag een antwoord geven. En niet alleen daar. In China is weliswaar nog ruimte voor ongebreidelde vuilstort, maar met 1,3 miljard inwoners bulkt het inmiddels van de rommel van huishoudens, restaurantkeukens, bouw en industrie.
Gelukkig bulkt het land ook van het geld. In 2015 verwacht de Chinese overheid ruim 25 miljard euro te investeren in afvalverwerking, een verdubbeling van de investeringen nu, aldus China Solid Waste Net.

Middeninkomens
Geen wonder dat afvalondernemers met hongerige ogen kijken naar de vuilnisbelten van China. Zeker als je de Nederlandse economische groei van 1 procent afzet tegen de 8 à 9 procent van China de komende jaren. Met de toenemende consumptie, blijft ook de afvalberg uitdijen. Op dit moment behoren rond de 230 miljoen mensen tot de middeninkomens. Het is geschat dat dit de komende 10 jaar zal toenemen tot 400 miljoen, citeert Jacqueline Baud, general manager van de Dutch Chamber of Commerce in Hong Kong, een rapport van de Boston Consulting Group.

Slimme techniek
Met welvaart en ontwikkeling komt het besef dat je niet eeuwig de afval onder de grond kunt schoffelen. Burgers gaan steeds vaker de straat op om te protesteren tegen milieuschandalen en vernietiging van hun leefomgeving. Allemaal factoren die Nederlandse afvalondernemers in de kaart spelen. Mits ze met slimme technische oplossingen komen voor hergebruik, recycling en opwekking van warmte en energie uit afval.
Volgens cijfers van de Chinese overheid wordt nu al dertig procent van alle afval in steden recyclet. Recycling zou een waarde vertegenwoordigen van 1 biljoen yuan in 2010 (125 miljard euro). De Europese afvalexperts die zaken doen in China, nemen die officiële cijfers met een korrel zout, bleek onlangs op een receptie in Hong Kong ter gelegenheid van een Nederlandse handelsmissie onder leiding van minister Lilianne Ploumen. De grootste investeringen gaan naar afvalverbrandingsinstallaties. Zo ook in Hong Kong, waar het afvalbudget van 3 miljard euro grotendeels is gereserveerd voor een high tech vuilverbrandingsinstallatie.

[…]

Hong Kong wil burgers aan het recyclen zetten, ook op luchthaven Chep Lak Kok.

Na bezoeken aan Sjanghai, Beijing en Chengdu keerde Ploumen in mei in ieder geval jubelend terug uit Hong Kong. Met 300 miljoen euro aan contracten, liet ze weten in een persbericht. Het ministerie wil niet vertellen hoe het aan de opbrengst komt, ‘concurrentiegevoelig’ heet dat. In ieder geval zijn daar bij cheepsbouwer Koninklijke Wagenborg en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium.
Onder meer Shell, Philips, Akzo, DSM en Unilever investeren 900 miljoen euro productiefaciliteiten en regionale hoofdkantoren in de Chinese provincie Sichuan. Het overgrote deel daarvan komt van Shell die circa 800 miljoen euro investeert in het zoeken en uitbaten van ruwe olie en gas.

Sprinkplank naar China
Terwijl Nederlanders denken de buit binnen te hebben, smijten Chinese toeristen met geld in de A-brand winkels van Hong Hong. Ze rijden hun blinkende SUV’s met dubbele nummerplaten volgestouwd met hyperluxe tassen, schoenen, gadgets èn potten melkpoeder richting grens. Hong Kongers, eens zo trots op hun welvaren en westerse levensstijl, hebben steeds vaker het nakijken. Is Hong Kong nog de springplank naar China, of zijn de rollen omgedraaid?
Volgens Baud is het stadsstaatje in een staat nog altijd een veilige haven voor ondernemers die hun geluk in China willen beproeven. ‘Er is rechtszekerheid, een aantrekkelijk belastingklimaat, goed gekwalificeerd personeel dat Engels spreekt, bescherming van intellectuele eigendom, vrij verkeer van goederen, informatie en personen, en last but not least, Hong Kong is vele malen uitgeroepen tot de meest vrije economie ter wereld. Ik zou altijd aanraden om de Chinese markt te betreden via Hong Kong.’

Spreadsheetje
Ondernemer en bedrijfsadviseur Charles Drapers woont en werkt al jaren in Hong Kong. Hij ziet dat de clichés die tien jaar geleden golden nog steeds gelden. Doe je huiswerk goed in Nederland. Lees je in, maak eerst een informele reis naar China, leer de behoeften en gewoonten van je klanten kennen.
‘Stel jezelf duidelijke doelen’, zegt hij. ‘Wat wil ik bereiken in China? Hoeveel omzet, hoeveel marge, hoeveel kosten, hoeveel besparingen wil ik bereiken? Werk samen met betrouwbare partijen die niet alleen China goed kennen, maar ook jou begrijpen. En houd altijd een plan B achter de hand, inclusief een exit strategie. Denk eerst aan de knikkers en dan pas aan het spel. Structuren en joint ventures zijn snel gemaakt, maar dienen die het doel wel?’ Een bedrijf oprichten in mainland China gaat nog altijd vele malen sneller dan een bedrijf opheffen.
Ook Scheffens van WSS Infocard Systems toont zich beducht voor impulsief ondernemerschap – ‘we bouwen het hier rustig in ons eigen tempo op’. Maar ook hij kan zijn enthousiasme over de enorme potentiële volumes niet onderdrukken.
‘Je kunt het bijna niet opschrijven, zo groot zijn de bedragen. We hebben het eens op een namiddag uitgerekend op een spread sheetje. Beijing zet miljarden in om groener te worden.’

Fragmenten uit een reportage over ondernemerskansen in Hong Kong en China. Het hele artikel is te lezen in Management Team (5/2013) met fotografie van Kees Metselaar. Beeld bij dit bericht: Mirjam van Immerzeel.

De nieuwe business class inrichting van Cathay Pacific.

Deze reportage werd mede mogelijk gemaakt door Cathay Pacific, vliegvaartmaatschappij met Hong Kong als thuisbasis.
Cathay Pacific werd in 2003 en 2005 uitgeroepen tot de World’s Best Overall Airline door Skytrax. De maatschappij kreeg ook prijzen voor Best First Class, Best First Class Lounge (Hongkong), en Best Business Class Lounge (Hongkong) door Skytrax. Verder heeft air Transport World (ATW) Cathay Pacific uitgeroepen tot Airline of the Year 2006. Ook kreeg Cathay Pacific de prijs voor Airline of the Year 2006 van OAG. In 2009 werd Cathay Pacific uitgeroepen tot Airline of the Year 2009 door Skytrax.

Share

Leave a Reply

Photo Gallery