Handboek topcarrière (m/v) wijst de weg

Posted by on Mar 15th, 2012 and filed under BOEKEN, MEDIA, RECENT. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Leuk inkomen, auto met chauffeur, first class de wereld rond vliegen en allerlei mensen die naar je visie luisteren en die ook uitvoeren. De baas zijn van een groot bedrijf klinkt top. Maar is het ook leuk? En: zou het wat voor ons zijn? We zijn tegenwoordig immers maar wat in trek als vrouw.

Maar hoe werkt het nu precies aan de top? Welke lessen kunnen we leren uit de persoonlijke ervaringen en keuzen van Nederlandse topmannen en topvrouwen? Het onderzoek naar het antwoord op die vraag, heeft geleid tot het boek CEO me! Handboek voor ambitieuze vrouwen en mannen.

Hieronder volgt een fragment uit het voorwoord van CEO me! door Willemijn van Benthem en Mirjam van Immerzeel.

CEO me! Handboek voor ambitieuze vrouwen en mannen

Leuk inkomen, auto met chauffeur, first class de wereld rond vliegen en allerlei mensen die naar je visie luisteren en die ook uitvoeren. De baas zijn van een groot bedrijf klinkt top. Maar is het ook leuk? En: zou het wat voor ons zijn? We zijn tegenwoordig immers maar wat in trek als vrouw.

Het waren zomaar wat vragen die bij ons opborrelden toen we met een kop koffie de financiële pagina’s lazen. Er was weer eens een crisis losgebarsten. De ene topbestuurder faalde, de ander graaide of deed vergeefse pogingen een uitglijder goed te praten. Er moest een nieuw type CEO opstaan, zo las je overal. Eerlijker, opener en minder egocentrisch. Vooral vrouwen moesten nu eindelijk eens doorstoten naar de top. Want die zouden alles anders aanpakken, zo was en is nog steeds de algemene tendens.

De auteurs van CEO me! Willemijn van Benthem (l) en Mirjam van Immerzeel

Verwondering
De roep om topvrouwen is alleen nog maar sterker geworden. Vooral de financiële, economische en bestuurlijke crises van de afgelopen jaren lijken de PR van de topvrouw als een vliegwiel te hebben aangeslingerd. Topvrouwen zijn in de mode. Diversiteit is hot. Er is nu zelfs een wettelijk quotum ingesteld – zonder sanctie, dat wel. Tenminste dertig procent van de bestuurszetels behoort voortaan toe aan vrouwen (en dertig procent aan mannen). Is er dan hoop voor ons?

Hier ligt de aanleiding van dit boek, onze verwondering de afgelopen jaren over het fenomeen topman, de weinige topvrouwen die Nederland nog altijd telt en de business die inmiddels is ontstaan om dat laatste veranderen. Gouden tijden breken aan voor topvrouwen. Hoe zouden we zo’n carrière moeten aanpakken?

CEO me! Handboek voor ambitieuze vrouwen – en mannen

Benieuwd naar de persoonlijke inzichten, verhalen en beste carrièreadviezen van Nederlandse topmannen en topvrouwen?
Laat onder meer Jan Kalff, Mirjam Sijmons (ANWB), Pauline van der Meer Mohr (Erasmus), Karel Vuursteen en Caroline Princen (ABN Amro) je meenemen naar hun werkkamers en kijk de kunst af voor de tocht naar een topfunctie.

Bestel hier je boek. Wij berekenen geen verzendkosten.

Voor de titel en de opzet van CEO me! werden we geïnspireerd door Morgan Spurlock die zichzelf bij wijze van experiment volstopte met McDonalds-voer in zijn documentaire Super Size Me. Ook wij wilden zelf ervaren wat je als topvrouw in de dop zoal tegenkomt op de weg naar de bestuurskamer. En weten welke eigenschappen en competenties je nodig hebt om de baas te worden. Zonder de gebruikelijke corporate prietpraat die je over leiderschap leest in beleidsboeken en hoort op congressen. We wilden naar de kern.

Wat drijft CEO’s naar het pluche? Hoe kom je aan de top? En ook niet onbelangrijk: hoe blijf je daar? Hoe ver moet je gaan? Ver en soms heel ver, ontdekten we tijdens ons onderzoek.

Meedansen
Om het geheim van topcarrières te ontrafelen, spraken we tientallen Nederlandse CEO’s, commissarissen, hun directe adviseurs, coaches en headhunters – topmannen én topvrouwen. We drongen door in hun huizen, kantoren en netwerk hot spots, en dansten zo nodig mee op A brand new day tijdens een jaarcongres van zakenvrouwen. We voelden topmannen en topvrouwen persoonlijk en stevig aan de tand. Ook de old boys.

We zaten in de gelambriseerde werkkamer van Kees van Lede met koffie en een kaakje, op het bankje in de serre bij Jan Kalff, die ons thee serveerde en we aten gevulde speculaas bij Morris Tabaksblat voor zijn ‘állerlaatste interview over dit onderwerp’. Ze verzekerden ons de ‘vrouwenzaak’ een warm hart toe te dragen. Op de plek waar wij zaten, hadden ze immers ook echte topvrouwen op audiëntie ontvangen voor wijze raad en hun gunsten.

We spraken andere topmannen en topvrouwen op hun bedrijven, in barretje Hilton, in hun thuiskantoor, weggestopt in discrete zitjes of openlijk in de riante fauteuills van hotelfoyers. Ja hoor, de baas zijn is hartstikke leuk, verzekerden de dames ons – de meeste heren waren toch iets terughoudender in hun kwalificatie.

Alice in Wonderland
We ontdekten gaandeweg een opmerkelijk verschil tussen wens en werkelijkheid in de bestuurskamers en op afdelingen corporate communicatie. Topmannen, topvrouwen en een enkele woordvoerder hielden ons voor dat het inderdaad tijd is voor nieuw leiderschap met bijbehorende transparantie, integriteit en verantwoording. Die thema’s spelen ook volop in de bestuurskamers. Tegelijk vertelden leiders zeer openhartig en zonder knipperen over de realiteit van hun loopbaan en dat de aard van hun werk nooit in essentie zal veranderen.

‘Kijk’, zei Mirjam Sijmons (bestuurder ANWB), ‘je moet niet als Alice in Wonderland rondlopen van tut, tut, tut, wat erg allemaal.’ ‘Het is een rauw leven, dames’, drukte Dolf van den Brink (ex-bestuurder ABN AMRO, nu hoogleraar en commissaris) ons op het hart. Karel Vuursteen (president-commissaris AkzoNobel) wenkte ons nabij en keek ons doordringend aan: ‘Luister, het is geen spielerei.’

Beste adviezen van de top zelf
Dit boek biedt een kijkje in de binnenkamers op het hoogste niveau van het Nederlandse bedrijfsleven. De leuke, bijna glamourkant, maar ook de prijs die leiders betalen, de risico’s en de valkuilen. Ter inspiratie hebben we de ervaringen en beste carrièreadviezen van de top verzameld en naar thema uitgewerkt. Alles wat je in huis moet hebben om CEO te worden. Van ambitie tot uithoudingsvermogen, van intellectuele capaciteiten tot mentale weerbaarheid, van handig manoeuvreren tot manipuleren. Tot de juiste outfit aan toe.

Elk hoofdstuk besluiten we met de vijf beste adviezen die de topmannen en topvrouwen ons zelf gaven. Tips voor ambitieuze vrouwen – en mannen – die zin hebben in de ijle lucht van de bestuurskamers, de berg willen beklimmen, de geur van succes willen ruiken. We wensen hen veel succes.

Follow CEO_ME on Twitter

Beeld: © Gabriel Blaj | Dreamstime.com

Share

Leave a Reply

Photo Gallery