Imago ondernemer spreekt niet aan

Posted by on Sep 16th, 2011 and filed under ONDERNEMEN. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Donald Trump stoot vrouwelijke ondernemer af.

Stereotype beeldvorming van mannelijke en vrouwelijke ondernemers, zoals vertegenwoordigd door Donald Trump en Martha Stewart (in Nederland zou dat Nina Brink zijn), schrikt vooral vrouwen af om zelf een bedrijf te starten.

Dit stelt Vishal Gupta, als onderzoeker en hoogleraar verbonden aan Binghamton University vast.

In boeken en op televisie worden nog vooral macho ondernemers gelauwerd volgens hem. Ook al zijn er zeer succesvolle rolmodellen als Oprah Winfrey en Estée Lauder, stereotype eigenschappen van mannelijke ondernemers blijven de boventoon voeren.

Identiteit & conventies zijn belangrijker

In een serie experimenten – in samenwerking met de universiteiten van Missouri en Minnesota – deelde Gupta diverse artikelen over de eigenschappen van ondernemers uit onder meer dan 465 studenten bedrijfskunde.

Een groep studenten kreeg een artikel te lezen waarin werd betoogd dat ondernemerschap valt te leren in een klaslokaal. Een andere ploeg las een artikel waarin stereotype mannelijke eigenschappen zoals risico nemen en agressie als succesfactoren werden benoemd. De derde groep las juist dat stereotype vrouwelijke eigenschappen (genoemd worden netwerken en sociale vaardigheden) handig zijn. De vierde groep deelnemers kreeg een artikel over de combinatie van mannelijke en vrouwelijke eigenschappen die gunstig zou zijn.

Vrouwelijke rolmodellen

Uit de experimenten blijkt dat loopbaankeuzen kennelijk heel veel te maken hebben met identiteit en sociale conventies. Op basis van de kennis en vaardigheden die de bedrijfskunde studenten opdoen, maken ze in ieder geval geen ‘onafhankelijke’ keuze. Althans, in de betekenis dat ze hun eigen invulling geven aan hun ondernemerschap.

Mannen die lezen over mannelijke eigenschappen in combinatie met ondernemerschap, voelen zich namelijk meer aangetrokken tot ondernemerschap. Vrouwen juist niet.

Vrouwen tonen eveneens weinig interesse in een eigen bedrijf na het lezen van het artikel over stereotype vrouwelijke eigenschappen. Volgens Gupta komt dit omdat de beeldvorming over ondernemers in de samenleving een heel ander, mannelijk, signaal overbrengt.

Vrouwelijke studenten benaderden alleen het aspiratieniveau van mannelijke studenten wanneer ze werden geconfronteerd met neutrale ondernemerseigenschappen. ‘We zeggen nooit expliciet dat een eigen bedrijf alleen iets is voor mannen, maar we zenden wel signalen uit dat dat zo is’, legt Gupta uit.

De hoogleraar zegt zijn best te doen om tijdens zijn colleges ook vrouwelijke rolmodellen te presenteren. Maar, zo zegt hij, zelfs als hij een goede casus vindt, dan blijkt de vrouw in de media te worden afgeschilderd als koud en hard.

Follow CEO_ME on Twitter

Beeld: Gage Skidmore, Flickr

Vrijdag 23 september komt CEO me! uit. Ondertitel: Handboek voor ambitieuze vrouwen – en mannen.

Benieuwd naar de persoonlijke inzichten, verhalen en beste carrièreadviezen van Nederlandse topmannen en topvrouwen?
Laat onder meer Jan Kalff, Mirjam Sijmons (ANWB), Pauline van der Meer Mohr (Erasmus), Karel Vuursteen en Caroline Princen (ABN Amro) je meenemen naar hun werkkamers en kijk de kunst af voor de tocht naar een topfunctie.

Reserveer hier alvast het boek. Kopers die vóór de publicatiedatum het boek bestellen, ontvangen een toepasselijk presentje.

Share

Leave a Reply

Photo Gallery