Ambitie? Liever een fan dan een mentor

Posted by on Mar 19th, 2013 and filed under NETWERKEN, RECENT. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Wie het middenmanagement wil ontstijgen, kan wel wat hulp gebruiken. Zonder een hogere manager met oog voor talent en ambitie, die bereid is zijn of haar steun te geven aan promoties, komt een topcarrière niet van de grond.

Baas en medewerkster Texas AMNoemt het een ‘fan’, een ‘sponsor’ (zoals in de VS) of een mentor; om door te breken moet je zodanig lobbyen en netwerken dat in ieder geval één iemand je steunt en zichtbaar maakt bij beslissers over promoties. Vaak zal de aangewezen persoon (het kunnen er meer zijn trouwens) een man zijn. En daarmee kan het meteen al ingewikkeld worden.

‘Wat zullen ze wel niet denken?’

Onbedoeld is die relatie namelijk een voedingsbodem voor misverstanden, (spannende) spanning en scheve ogen. Nu vrouwen de werkvloer hebben veroverd en opstomen naar de bestuurskamers, is het iets waar iedere ambitieuze vrouw in haar achterhoofd rekening mee zal (moeten) houden. Mannelijke managers en bestuurders doen dit namelijk zelf ook steeds meer.

Ook zij lezen de krant over lager geplaatste medewerksters die een relatie beginnen met hun baas (en vise versa). En zij lezen ook dat het vaak niet goed afloopt, zoals onlangs Mark Hurd, ex-CEO van HP, ontdekte toen hij werd beschuldigd van seksuele intimidatie. Veel bedrijven hebben al regels opgesteld voor relaties tussen werknemers, maar werknemers – en dan vooral mannelijke leidinggevenden en bestuurders – zullen zich voortaan wel drie keer bedenken voordat ze ook maar samen gezien worden met een medewerkster. Zelfs al is er absoluut geen sprake van ‘spanning’ of een (potentiële) relatie. Veel mannen zullen gewoonweg het risico niet willen nemen, en kun je het ze kwalijk nemen? zo schrijven Amerikaanse zakelijke blogs.

Sponsors zijn onontbeerlijk

Natuurlijk gaat het hier om Amerikaanse toestanden. Maar dat is te gemakkelijk. De psycho-sociale mechanismen werken hier in Nederland heus op dezelfde wijze. Mannelijke leidinggevenden kunnen makkelijk verdacht worden gemaakt als ze een talentvolle vrouw extra aandacht geven. Terwijl die extra aandacht juist nodig is om carrière te maken. Dat geldt net zo goed voor mannen als voor vrouwen.

Uit onderzoek blijkt ook nog eens dat vrouwen vaak blijven steken in mentor-achtige relaties terwijl mannen profiteren van ‘sponsors’; hoger geplaatsten die ze helpen met interessante klussen, zichtbaarheid en aanprijzing – noodzakelijkheden om een promotie binnen te halen. In plaats van zelfverbetering en navelstaren met behulp van een mentor, zouden vrouwen er beter aan doen actieve ‘fans’ te verzamelen die een goed woordje voor ze doen in de bestuurskamer. Zonder aanleiding te geven tot seksuele spanning, aannames, roddel en achterklap. Ook dat geldt zowel voor vrouwen als mannen.

Betekent dit dat vrouwen niet alleen met hun baas uit eten kunnen gaan – zoals mannen onderling? En: hoe krijg je als vrouw een sponsor zonder beladen situaties? We horen het graag van jullie.

redactie[at]CEOme.nl

Beeld: Texas A&M

Share

Leave a Reply

Photo Gallery