Marketeers venten onzekere man uit

Posted by on Oct 12th, 2011 and filed under (ON)GEHOORD, MEDIA, RECENT. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Hugh Laurie

Ook opgevallen de laatste tijd: tv-reclames en advertenties die mannen aanspreken op hun uiterlijk en onzekerheden. Nivea vertelt bijvoorbeeld mannen dat zij toch er ook fris en fruitig uit willen blijven zien. En dat een crème wonderen verricht, net als vrouwen al decennia wordt bezworen.

L’Oreal pakt het anders aan. In een nieuwe campagne steekt Hugh Laurie, die de zwartgallige tv-dokter House vertolkt, de draak met zichzelf (en de bewering dat mannen zouden moeten smeren) en weet hij tegelijk heel knap de potjes crème te verkopen als een soort stijlicoon voor stadse kerels.

Op de site van L’Oreal neemt de acteur in een ‘interview‘ de metroman nog eens op de hak.

Frisdrankenfabrikant Dr Pepper mengt liever onvervalste dik-er-bovenop machismo met humor (met alleen machismo komt niemand meer weg). In een nieuwe campagne om caloriearme cola aan de man te brengen, voert de producent een soort Indiana Jones op die vrouwen brandjes in de jungle blust én vrouwen ontraadt de cola te drinken.

Er waren al aparte caloriearme cola’s voor mannen en vrouwen (light vs zero) en zelfs vrouwenbieren en mannenbieren. Over marktsegmentatie hoeft niemand verontwaardigd te doen. De meeste mannen slaan nu eenmaal op andere dingen aan dan de meeste vrouwen. Een kwestie van grote getallen. Aan reclames en ons boodschappenmandje kunnen we zien hoe stereotype ons gedrag vaak nog is.

Toch bestaat er verschil van inzicht over het nut van onderscheid. Peer Swinkels, directeur marketing bij Bavaria, bijvoorbeeld sprak zich voor unisex reclames uit in een artikel op Z24.nl. ‘Marktsegmentatie is erg ouderwets’, vertelde hij. ‘We moeten niet denken in mannenbier en vrouwenbier, maar in één gezamenlijke markt. Bier is overigens geen echte mannendrank. Het eerste biertje werd vierduizend jaar geleden namelijk gebrouwen door een vrouw in Mesopotamië.’

In hetzelfde artikel zegt Hans Böhm, verantwoordelijk voor de marketing bij Heineken, het tegenovergestelde. ‘Reclames als die van de ‘walk-in fridge’ maken we bewust zo. Met het spel tussen mannen en vrouwen kun je leuke reclames maken. Maar het grappige is dat Heineken’s marketing team grotendeels uit vrouwen bestaat, die dus ook verantwoordelijk zijn voor deze mannelijke reclames.’

Beeld: L’Oreal

Share

Leave a Reply

Photo Gallery