Lange monologen leiden nergens toe

Posted by on Oct 6th, 2014 and filed under COMMUNICEREN. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Effectief vergaderen gebeurt in goede samenwerking in een sfeer van vertrouwen. Het toestaan van lange monologen staat dit in de weg, zo blijkt uit promotieonderzoek van Lise van Oortmerssen.
Hoe vaak en hoe lang een persoon tijdens vergaderingen aan het woord is, geeft informatie over de relaties tussen de deelnemers. Op de langere termijn is er zelfs uit af te leiden of de besprekingen effectief zijn.

De voorzitter kan de interactie stimuleren door het stellen van vragen, het ontmoedigen of onderbreken van lange monologen, en het uitnodigen tot discussiebijdragen op een manier die een vlotte afwisseling van sprekers oproept.

Van Oortmerssen maakte meer dan een jaar lang audio-opnames van vergaderingen van twee besturen. Daarnaast bracht ze de voortgang van de samenwerkingen en de relaties binnen de besturen in kaart. Voor het ene bestuur analyseerde ze het audiomateriaal in stukjes van één minuut.
Uit de onderzoeksgegevens leidt zij af dat een toename van vertrouwen tussen samenwerkingspartners is af te lezen uit de conversaties tijdens vergaderingen. Bij een groeiend vertrouwen zijn de verschillende partners vaker en korter aan het woord.

Creatieve wendingen
Een groeiend onderling vertrouwen leidt tot een toename met met 27 procent van het gemiddeld aantal spreekbeurtwisselingen per minuut. Ook neemt het aantal verschillende sprekers per minuut toe en daalt het aantal monologen langer dan een minuut met bijna de helft.
Tijdens het onderzoek ging in de eerste helft van de geobserveerde periode gemiddeld 3,3 keer per minuut het woord over op een volgende spreker, terwijl dat gedurende de tweede helft – waarin het onderling vertrouwen groter was – gemiddeld 4,2 keer per minuut gebeurde.
Binnen het tweede bestuur was het vertrouwen over het algemeen groot. In de vergaderingen van dit bestuur raakte het gesprek op sommige momenten zichtbaar in een stroomversnelling, een “flow”, waarbij gesprekspartners voortborduurden op elkaars bijdragen en waarbij vaak creatieve wendingen of oplossingen bereikt werden.

Laat de chaos toe
Vertrouwen en conversatiepatronen beïnvloeden elkaar. De voorzitter van een vergadering kan hierin een sturende rol hebben en spreekbeurten zo reguleren dat er ruimte voor een succesvolle samenwerking ontstaat. De voorzitter kan de interactie stimuleren door het stellen van vragen, het ontmoedigen of onderbreken van lange monologen, en het uitnodigen tot discussiebijdragen op een manier die een vlotte afwisseling van sprekers oproept.
In het bijzondere geval dat een conversatie in een flow lijkt te raken, zou een voorzitter de conversatie zich juist spontaan moeten laten ontwikkelen. “Zelfs wanneer dit ogenschijnlijke chaos met zich meebrengt”, aldus Van Oortmerssen.

Beeld: Victor1558, Flickr

Follow CEO_ME on Twitter

CEO me! Handboek voor ambitieuze vrouwen – en mannen (3e druk alweer!)

“Knappe prestatie” en “niet het zoveelste boek over topvrouwen te zijn, maar juist een boek over ménsen” (Management Team)

“De auteurs hebben smeuïge verhalen boven water gekregen” en “onderhoudend en adviezen genoeg in dit boek”(NRC)

Benieuwd naar de persoonlijke inzichten, verhalen en beste carrièreadviezen van Nederlandse topmannen en topvrouwen?
Laat onder meer Jan Kalff, Mirjam Sijmons (ANWB), Pauline van der Meer Mohr (Erasmus), Karel Vuursteen en Caroline Princen (ABN Amro) je meenemen naar hun werkkamers en kijk de kunst af voor de tocht naar een topfunctie.

Bestel hier het boek. We berekenen binnen Nederland geen verzendkosten. Nieuwsgierig naar het verhaal achter CEO me? De schrijvers zijn te boeken voor (interactieve) lezingen. Stuur een mail naar sales@ceome.nl.

Share

Leave a Reply

Photo Gallery