Top 100 meest inspirerende zakenvrouwen

Posted by on May 13th, 2014 and filed under ONDERNEMEN, RECENT. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

De 100 meest inspirerende zakenvrouwen 2014 bij elkaar in Eye.

Winnaar van de pitch wedstrijd van The Next Women is FEST. Het interieurmodebedrijf werd vertegenwoordigd door Femke Furnee ( ze voert het bedrijf met haar broer Steven) tijdens het jaarlijkse evenement van het ondernemersplatform, dit keer in filmmuseum Eye te Amsterdam.

The Next Women in samenwerking met het FD maakte ook de 100 meest inspirerende zakenvrouwen bekend. De lijst en de resultaten van een onderzoek naar vrouwelijk ondernemerschap worden gepubliceerd in een speciale editie van FD Persoonlijk (zaterdagbijlage bij het FD 17 mei).

In een speciale editie besteedt FD Persoonlijk zaterdag 17 mei uitgebreid aandacht aan The Next Women 100.

In een aantal openhartige portretten vertellen veertien succesvolle onderneemsters het verhaal van vrouwelijk ondernemerschap anno 2014 in Nederland. Hun ups en downs, daadkracht, enthousiasme, koppigheid en visies maken het verschil voor de BV Nederland en dat zal de komende jaren alleen maar toenemen.

Samen met Corinne Vigreux (TomTom) en Hetty van Ee (Ormit) discussieerde Mirjam van Immerzeel, hoofdredacteur van CEOme.nl over de groeiambities van vrouwelijke ondernemers en hun bijdrage aan de BV Nederland.

Vigreux vertelde onder andere over haar twijfels toen TomTom snel groeide: ‘Ik dacht: bij vijftig mensen personeel lukt het me niet meer. En toen werden het honderd, en tweehonderd, en nog meer. Het is een proces, je went er aan dat je organisatie groter wordt. En heel belangrijk: je moet dingen loslaten. Je kunt niet alles zoals in het begin zelf blijven doen als je wilt groeien als ondernemer. ‘

Van Ee van talentontwikkelaar Ormit deelde haar ervaringen met persoonlijke ontwikkeling en hoezeer dat aspect ook bij ondernemerschap hoort. ‘Het is ontzettend belangrijk om zelf ook met je bedrijf mee te groeien. Zo houd je plezier in wat je doet en krijg je energie om elke keer een stap verder te gaan.’

Internationale ambities
‘Een valkuil is micromanagement voor sommige zakenvrouwen’, vertelde Van Immerzeel naar aanleiding van de bevindingen in het onderzoek naar vrouwelijk ondernemerschap. ‘Om te groeien moet je groot durven te denken en het grotere plaatje in de gaten houden. Te lang focussen op details, vasthouden aan de inhoud en controle op alles willen houden, brengt het risico dat de realisatie van je ambities stagneert.’

Van Immerzeel: ‘Dat gezegd: niemand kan meer zeggen dat vrouwelijke ondernemers niet willen groeien en geen buitenlandse ambities hebben. The Next Women 100 bewijst dat dit jaar eens te meer. Nu nog de financieringsmogelijkheden gelijk trekken aan die van mannelijke ondernemers. Volgens onderzoek van het FD vindt durfkapitaal in slechts 6,4 procent van de gevallen zijn weg naar vrouwelijke ondernemers. Dat heeft met vrouwelijke voorzichtigheid te maken, maar ook met het feit dat nog niet veel vrouwelijk ondernemers de weg weten te vinden naar investeerders. Klein beginnen, zelf financieren en aandelen in eigen zak houden is good business en realistisch, maar minder interessant voor participatiemaatschappijen.’

Share

Leave a Reply

Photo Gallery