Vanaf 50 storten mannen zich op goede daden

Posted by on Jan 28th, 2013 and filed under Column. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Vooral mannen van vijftig willen iets goed doen voor de wereld. Dit stelde de Amerikaanse sociaal psycholoog Jonathan Haidt onlangs in NRC Handelsblad in een artikel over de deelnemers aan World Economic Forum in Davos.

De aandrang iets goeds te doen voor de wereld en voor volgende generaties, zegt hij, zie je vooral bij mannen, en in het bijzonder bij mannen in de vijftig, zo noteerde de krant zijn observatie tijdens de debatten.

Nu is die observatie op zich niet zo vreemd: er zijn veel meer mannelijke deelnemers dan vrouwelijke deelnemers in Davos. De goede daden van vrouwen blijven dan onbelicht.

Haidt zegt verder: “Niet dat mannen moreel beter zijn dan vrouwen, vaak is het eerder andersom. Maar mannen gaan zich op een zekere leeftijd vaker [dan vrouwen? red] bekommeren om wat ze doorgeven aan de volgende generaties, en om de maatschappelijke verantwoordelijkheid van hun onderneming en hun reputaties.”

A little to late? Met de verklaring van Haidt komt het over alsof mannen een Scrooge zijn die zich pas ‘bekeren’ tot goede daden als de buit al is binnengehaald  – tijdens hun jonge jaren en zonder scrupules. Zou het tot de midlife crisis behoren van succesvolle mannen? De een koopt een Harley, de ander gaat rennen en voor de man die alles al heeft (en misschien te weinig tijd heeft besteed aan zijn eigen gezin) zijn er de goede doelen.

Meer interessant observaties staan in Haidts boek The Righteous Mind.

Beeld: jurvetson

CEO me! Handboek voor ambitieuze vrouwen – en mannen (3e druk alweer!)

“Knappe prestatie” en “niet het zoveelste boek over topvrouwen te zijn, maar juist een boek over ménsen” (Management Team)

“De auteurs hebben smeuïge verhalen boven water gekregen” en “onderhoudend en adviezen genoeg in dit boek”(NRC)

Benieuwd naar de persoonlijke inzichten, verhalen en beste carrièreadviezen van Nederlandse topmannen en topvrouwen?
Laat onder meer Jan Kalff, Mirjam Sijmons (ANWB), Pauline van der Meer Mohr (Erasmus), Karel Vuursteen en Caroline Princen (ABN Amro) je meenemen naar hun werkkamers en kijk de kunst af voor de tocht naar een topfunctie.

Bestel hier het boek. We berekenen binnen Nederland geen verzendkosten. Nieuwsgierig naar het verhaal achter CEO me? De schrijvers zijn te boeken voor (interactieve) lezingen. Stuur een mail naar sales@ceome.nl.

Share

Leave a Reply

Photo Gallery