Vrouwen: laat je niet van bovenaf fotograferen

Posted by on Apr 10th, 2013 and filed under CARRIÈRE. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

Persfoto’s laten mannen invloedrijker overkomen dan vrouwen. Steffen Giessner van Rotterdam School of Management (Erasmus Universiteit) en enkele andere onderzoekers concluderen dit. Het blijkt dat vrouwen vaker bovenaf worden gefotografeerd, mannen juist niet. Zij worden vaker vanuit een lage invalshoek geportretteerd. Het effect van een lage invalshoek is dat de persoon machtiger overkomt.

De resultaten van dit internationale onderzoek zijn onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Media Psychology.

Angela Merkel, meer macht van onderen.

Het lijkt banaal, maar de invalshoek van portretten hebben invloed op onze beeldvorming over personen. Mensen die vanuit een lage invalshoek zijn gefotografeerd, worden gezien als machtige personen, terwijl mensen op foto’s van bovenaf genomen worden gezien als minder invloedrijk.

Samen met onderzoekers van verschillende Europese universiteiten voerde Steffen Giessner een serie experimenten uit op basis van een afbeeldingendatabase van CORBIS , foto’s uit Time Magazine en World Press Pictures. Zij ontdekten dat mannen anders worden afgebeeld dan vrouwen. Mannen worden vanuit een lage invalshoek gefotografeerd. Bij vrouwen worden vaker een hoog standpunt ingenomen.

Nu worden invloedrijke personen over het algemeen vaker vanuit een lage invalshoek afgebeeld. Personen zonder invloed worden daarentegen vaak vanuit een hoge invalshoek gefotografeerd. Opmerkelijk genoeg is dit niet het geval als de mediacontext niet gericht is op invloed en macht, zoals op Wikipedia.

Letterlijk hooggeplaatst
In het persbericht lezen we dat de media in hun beeldkeuzen bedoeld of onbedoeld de macht van personen kunnen bepalen en zelfs legitimeren. Zo kunnen zij ook bijdragen aan de perceptie en het stereotype beeld dat mannen machtig en invloedrijk zouden zijn en vrouwen niet.

Giessner zegt in het persbericht: “Deze eenvoudige verbanden tussen macht en de invalshoek van de camera is geen opzichzelfstaand verschijnsel. Als het in de context gaat om macht, bijvoorbeeld organisaties, of een lijst van de 100 belangrijkste mensen ter wereld, denken we ook snel aan macht. Als gevolg daarvan kunnen we bewust of onbewust verwijzingen naar het element van macht in een foto toepassen”.

Zijn conclusie: “Het is de taak van onderzoekers om dergelijke effecten op te sporen en het is de taak van de media om te beslissen wanneer zulke subtiele verwijzingen wel of niet toegepast moeten worden.”

Onze tip? Laat je niet van bovenaf fotograferen (al moet de fotograaf dan misschien door zijn knieën).

Beeld: World Economic Forum

Follow CEO_ME on Twitter

CEO me! Handboek voor ambitieuze vrouwen – en mannen is uit.

“Knappe prestatie” en “niet het zoveelste boek over topvrouwen te zijn, maar juist een boek over ménsen” (Management Team)

“De auteurs hebben smeuïge verhalen boven water gekregen” en “onderhoudend en adviezen genoeg in dit boek”(NRC)

Benieuwd naar de persoonlijke inzichten, verhalen en beste carrièreadviezen van Nederlandse topmannen en topvrouwen?
Laat onder meer Jan Kalff, Mirjam Sijmons (ANWB), Pauline van der Meer Mohr (Erasmus), Karel Vuursteen en Caroline Princen (ABN Amro) je meenemen naar hun werkkamers en kijk de kunst af voor de tocht naar een topfunctie.

Bestel hier het boek. We berekenen binnen Nederland geen verzendkosten.

Share

Leave a Reply

Photo Gallery