Zakenvrouw is ook zakelijk model

Posted by on Jul 2nd, 2015 and filed under ONDERNEMEN, RECENT. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. Both comments and pings are currently closed.

‘Precies 30 jaar geleden organiseerden de godmothers van de Stichting Vrouwelijke Entrepreneurs hun allereerste bijeenkomst in Schlemmer in Den Haag. Het was de start van een netwerk van vrouwelijke entrepreneurs die in die jaren nog heel wat uit het vuur te slepen hadden’, schrijft SVE-voorzitter Jaldhara Groeneveld eind mei dit jaar aan haar leden. ‘Precies 30 jaar later blazen we het SVE-vuur uit. Vrouwelijke ondernemers staan hun mannetje en hebben zich inmiddels stevig op de kaart gezet.’

Het oudste netwerk voor vrouwelijke ondernemers van Nederland houdt het voor gezien. Zakenvrouwen willen ook niet meer vast zitten aan één netwerk, analyseert Groeneveld.
????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

SVE is niet het enige netwerk dat ophoudt. ‘Vrouwen in Marketing en Communicatie’ gaat online verder op LinkedIn. Federatie Zakenvrouwen, dè vrouwelijke ondernemersorganisatie van Nederland, ondergaat een ‘noodzakelijke transformatie’, laat voorzitter Carmen Breeveld weten.
‘Alleen netwerken mochten zich bij de federatie aansluiten. Gezien de grote shake out door de crisis is het ons niet duidelijk hoeveel leden alle afzonderlijke netwerken nog over hebben gehouden de afgelopen jaren.’
Het is de bedoeling dat individuele vrouwelijke ondernemers zich aansluiten bij de nieuw op te richten Stichting Women Entrepreneurs Netherlands. Dit netwerk zal ook een meer internationale oriëntatie hebben. ‘We hebben tot nu toe zo’n 200 aanmeldingen’, aldus Breeveld.

Rolmodel en boegbeeld
Het aantal vrouwelijke ondernemers bedraagt inmiddels zo’n 350.000. Nog altijd slechts de helft van het aantal mannelijke ondernemers en dan is een groot deel van de vrouwen ook nog eenpitter. Ontelbare stichtingen, commissies, comités en taskforces, nationaal en lokaal zagen de afgelopen decennia het licht om vrouwen met zakelijke aspiraties te steunen. In hun kielzog ontstond een business gespecialiseerde consultants en communicatiebureaus, aanbieders van congressen en cursussen, investeerders, prijsuitreikers en headhunters. Achter de initiatieven zitten zakenvrouwen met hart voor de vrouwenzaak en een BV. ‘Er wordt zoveel georganiseerd en gedaan, misschien wel te veel’, vraagt Nicolette Loonen, zelf actief in financiële dienstverlening aan vrouwelijke ondernemers. ‘Het zou slimmer zijn om eens de krachten te bundelen.’

Wie in de vrouwenbusiness wil slagen heeft een businessmodel nodig. Corinne Heijn vertelt uit ideële overwegingen haar internationale netwerk United Success te hebben opgericht. Niet als goededoelenstichting, maar als bedrijf met wereldwijd zo’n 240 leden, waaronder 42 Nederlanders die 900 euro per jaar betalen. ‘Een NGO zou verzanden in comités en ego’s. Als ondernemer ben je veel flexibeler en kun je snel inspringen op behoeften van ondernemers en knopen doorhakken’, vertelt ze op haar site.
Naar de overheid kijken voor subsidies heeft de laatste jaren ook minder zin. Op het laatste congres van Talent naar de Top riep voorzitter Sybilla Dekker bedrijven op de beurs te trekken. De stichting die werkgevers overhaalt meer vrouwelijke bestuurders aan te trekken, moet het voortaan zonder 4 ton overheidssteun stellen.

Goed gevulde goodie bag
Positieve aandacht voor vrouwelijk ondernemerschap bewijst ook zijn nut, vindt Corinne Heijn. ‘Vrouwen delen makkelijker hun twijfels en tips met elkaar,’ vertelt ze. ‘Ik betwijfel het of vrouwen net zo makkelijk een man uit hun netwerk bellen als een vrouw om advies te vragen over hun zakelijk stap naar het buitenland. Ondernemen kan soms zo eenzaam zijn voor vrouwen.’
Vooral beginnende onderneemsters genieten nu veel aandacht. Elke maand is er wel ergens een pitchwedstrijd voor startups op zoek naar aandacht en financiering speciaal voor vrouwen. In de prijzenpakketten zitten vaak beginkapitaaltjes of toegang tot potentiële investeerders. Als het meezit, is de goodie bag gevuld met tegoedbonnen voor consultants en vliegtickets. Als het tegenzit een pak Lassie quinoa en Yogi Tea.

Wie niet bij een vrouwenpitch wint, kan het nog altijd bij één van de tientallen uniseks wedstrijden proberen. Shoppen loont. Mei Ling Tan van modewebwinkel House of Einstein deed vorig jaar mee aan de pitchwedstrijd van The Next Women en eindigde eerste in de categorie mode van de VIVA400. Deze maand is ze finalist bij ‘Leading Online Entrepreneur of the Year’, een initiatief van Heleen Dura-van Oord, Zakenvrouw van het Jaar 2013. ‘De positieve aandacht is onbetaalbaar’, aldus Tan.
Het winnen van de LOEY Starters Award vorig jaar heeft Martine Rooth van eHealth88 als ondernemer op de kaart gezet. ‘Ik zet het de prijs regelmatig in om binnen te komen bij potentiële klanten.’
Ook meer gevestigde ‘zakenvrouwen van het jaar’ baten hun bekendheid uit, als rolmodel en inspirator maar ook als spreker, adviseur en commissaris. Via hun persoonlijke website zijn ze te boeken.
Zaal Secret of Success‘Uiteindelijk zijn we allemaal een merk, en merken die winnen, groeien in prestige, zegt Marian Salzman, CEO of Havas PR North America en trendgoeroe. Ze begrijpt wel het bestaan van speciale awards voor vrouwen. Ze genereren aandacht en maken zakenvrouwen zichtbaar. ‘Maar ze zijn niet prestigieus. Wel zijn dat de prijzen die zakelijke leiders, denkers en ondernemers belonen op basis van uitmuntendheid, en niet op basis van sekse.’
Haar advies aan zakenvrouwen is om niet mee te gaan in de hypes, maar te vertrouwen op hun persoonlijke merk. ‘Je moet daarover een idee hebben en daar trouw aan zijn. Probeer niet alles voor iedereen te zijn, wees consistent en je zult een geloofwaardig platform hebben.’

Uit: FD Zakenvrouwen, speciale zaterdagbijlage 27 juni 2015.

Share

Comments are closed

Photo Gallery